Nieuwsbrief 2012


In deze nieuwsbrief:

Meervrucht's website is vernieuwd!
Krachtmachine
TRX banden/ringen
Nieuwe massagetechniek
Bodycheck
Buiten sporten
Volksziekte nr. 1?
Voeten
Uiensap
Huid- en gezichtsolie
Dieet
Koolhydraten
Integreren


Meervrucht's website is vernieuwd!
Niet alleen Meervrucht's nieuwsmail kunt u nu op www.boerderijmeervrucht.nl vinden. Op de homepage kunt u een korte film bekijken, die een aantal nieuwe trainingsvormen en behandelingen laat zien. De film is geproduceerd door Jan Hoos, werkzaam bij filmbedrijf Matrix Media. Ik voel mij zeer vereerd dat ik met deze spontane, bedreven vakman samen mocht werken aan deze productie.
Naar boven


Krachtmachine
Meervrucht heeft een nieuwe aanwinst : een krachtmachine met veel mogelijkheden om het gehele lichaam op een leuke en verantwoorde wijze te trainen.
Naar boven


TRX banden/ringen
Ook nieuw op Meervrucht is de 'Core Stability Training'. Door het trainen met deze ringen/banden worden uw romp, buik en bekken verstevigd. Voor enkele trainingsmogelijkheden kunt u het Meervrucht-filmpje bekijken. Bent u na daarna nog nieuwsgieriger geworden, kijk dan op Youtube voor meer mogelijkheden zoals TRX Training, TRX Crossfit, TRX Suspension, TRX Kicking core, TRX Core, TRX Pilatus, en TRX Yoga. Wilt u geen personal training bij Meervrucht volgen en toch voor thuis de TRX ringen of banden aan willen schaffen, dan kunt u een personal training TRX workshop bij Meervrucht volgen zodat u daarna thuis goed aan de slag kunt gaan.
Naar boven


Nieuwe massagetechniek
Het nieuwste op massagegebied is de 'Barefoot' massage (blote voet massage). Met Barefoot massage kan meer druk worden uitgeoefend dan bij een massage met handen en ellebogen. Dit is zeer aangenaam voor mensen met klachten van bovenrug, hamstring en billen. Net als bij Hotstone en Shiatsu-massages zal de Barefoot massage bij Meervrucht worden gebruikt als toevoeging.
Naar boven


Bodycheck
Meervrucht heeft een nieuw Bodycheck apparaat, dat vele metingen kan verrichten, zoals:
• Botmassa
• Vetmassa
• Spiermassa
• Lichaamsvocht
• Metabolische leeftijd (échte leeftijd)
• Visceraal vet (buikvet)

Door spiermassa of vetmassa afzonderlijk te meten wordt duidelijk aan welk lichaamsdeel u meer aandacht kunt besteden. Dit apparaat kan ook berekenen hoeveel calorieën u dagelijks daadwerkelijk nodig hebt. Als u een 10 wekelijkse Personal training, een behandeling of een voedingsprogramma volgt, is de bodycheck 1 keer per maand inbegrepen.
Naar boven


Buiten sporten
Een nieuwe trend op sportgebied is buiten sporten. Er komen steeds meer beroepen waarbij we veel binnen zitten. Ook thuis zijn we meer binnen dan buiten. Hierdoor komen we te weinig met de buitenlucht in aanraking en groeit de behoefte om lekker de buitenlucht in te ademen. Natuurlijk kunt u bij Meervrucht ook (deels) buiten trainen. Heeft u geen behoefte om u aan een personaltrainer te binden en wilt u toch uw B.B.B. (binnen-buiten-balans) houden? Plan dan op de dagen waarop u veel binnen bent geweest uw buitentraining in zodat u voldoende buitenvitaminen binnen krijgt. Uw buitentraining kan bestaan uit:
• Hardlopen
• Fietsen
• Wandelen
• Tuinieren
• Ramen buiten soppen
• Auto schoonmaken
• Hond uitlaten
• Naar de markt gaan / winkelen
• Met de kinderen naar de speelltuin enz....
Naar boven


Volksziekte nr 1?
Uit onderzoek is dit jaar gebleken dat botten en spieren alarmerend brosser en zwakker worden. U kunt dit voorkomen door spierversterkende oefeningen te doen. Dus ga krachttrainen! Wilt u niet bij een healthcentre trainen? Ook spitten of stevig hakken in de tuin, zware kasten verschuiven, hout hakken, schrobben op de knieën is een prima krachttraining. Minimaal 15 minuten krachttrainingen zijn nodig om resultaat te krijgen. Ook een leuke bijkomstigheid van krachttraining is, dat u uiteindelijk meer vetten zal verbranden dan bij een cardiotraining.
Naar boven


Voeten
Voeten dragen u. De voet is een netwerk van vele spiertjes, zenuwen, bloedbanen en meridianen. Dus zorg dat dat netwerk op een gezonde wijze blijft functioneren. Hoe kunt u dat bereiken? Geef uzelf regelmatig een voetbad, voetmassage, doe voetgymnastiek, gebruik massageolie en zorg voor goede schoenen die 'ademen'. Wissel ook regelmatig op één dag van schoenen, loop regelmatig op blote voeten in het bos, over gras, zand, stenen, door het water. Van het lopen met blote voeten over plavuizen, tegels, straat en platte stenen of geasfalteerde paden, zult u geen gezonder 'voetnetwerk' krijgen. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Meervrucht.
Naar boven


Uiensap
Helemaal hot op welzijnsgebied wordt in de toekomst de 'uiensapkuur'. De uiensapkuur werkt onder andere ontgiftend en voor de echte fanatieke krachtsporter is uiensap een prima testeronaanmaker zodat uw spieren zich nog sneller zullen ontwikkelen. Minimaal 2 x per dag 2 kleine glaasjes uiensap drinken. Als u aan de uiensapkuur gaat, laat vers gemaakt sap 1 dag staan voordat u deze gaat drinken. Het drinken van vers geperst uiensap kan maagproblemen veroorzaken Sap dus niet op uw nuchtere maag drinken. Voor eventueel meer info: google op uiensap.
Naar boven


Huid-en gezichtsolie
Ik krijg regelmatig vragen over de oliën waarmee ik masseer. Ik gebruik de olie die ik zelf maak en waarmee ik masseer niet langer dan twee weken na het bereiden, zodat de werking van de olie gewaarborgd blijft. De ingrediënten die ik gebruik zijn allen op natuurbasis. Helaas heb ik geen tijd meer om olie voor de verkoop te maken, maar de liefhebbers die graag in 'de olie zitten' kunnen nog altijd bij mij terecht!

Zelf huid-en gezichtsolie maken
Kies voor een goede basisolie, een olie die bij uw ''gevoel / karakter / intuïtie / persoon'' past. Vanwege mijn holistische visie kies ik altijd voor een biologische olie die bij het seizoen past maar als u dit niet wilt is dat natuurlijk prima. Een voorbeeld: in het voorjaar kies ik voor koolzaadolie, in de zomer voor lijnzaadolie, in het najaar voor tarwekiemolie en in de winter voor walnoten, amandelolie of lijnzaadolie. Doe 500 ml. olie in een wekpot met een kruid die bij u als persoon past, bijvoorbeeld verse calendula, brandnetel, kamille, lavendel enz. Zet de wekfles in de zon op de vensterbank en draai 6 weken lang iedere dag 1 X de wekpot om. Na 6 weken de wekpot in een pannetje zetten met een laagje water en in de wekpot 1 eetlepel pure wolvet doen (''De noordkroon Texel'' vind ik een uitstekend merk). Laat dit warm worden zodat de wolvet zich mengt met de olie. Laat het water niet te heet worden anders verdampt de kracht uit de kruiden. Wilt u toch lanoline vetten gebruiken, besef dan goed dat dit vet de poriën in de huid afsluit. Uw huid kan niet ademen! Laat de olie goed afkoelen en voeg als laatste 20 druppels etherische olie toe, ditmaal ook weer een etherische olie die bij u past (merk Chi vind ik het best). Een paar voorbeelden waar etherische olie voor dienen zijn:
• Lavendel - rustgevend / hoofdpijn / spierspanning / reuma
• Tea tree - weinig weerstand / blaasontsteking / schimmelinfecties
• Rozemarijn - versterkend / slechte doorstroming / lage bloeddruk
• Ylang ylang - zwak hart / hoge bloeddruk / rustgevend
• Grapefruit - oedeem / cellulitis / jetlag
• Jeneverbes - giftige stoffen in de gewrichten / artritis / cellulitis / jicht
Zorg dat de olie binnen twee weken op is, hierdoor houdt u altijd verse en krachtwerkende olie! Waarom is olie beter dan crème, bodymilk of huidemulsie? Deze bestaan grotendeels uit water (80%) en vervliegen op uw huid.Olie verzorgt, voedt en beschermt uw huid. Het enige nadeel is dat als u zich insmeert met olie, u het minimaal 1 uur moet laten intrekken voordat u kleren kunt aantrekken. Etherische olie vlekt namelijk en deze vlekken krijgt u niet uit uw kleding. Dus het aanschaffen van een 'oliebadjas' is geen overbodige luxe.

Daarnaast is het voor een goed en gezond uiterlijk belangrijk om goed te eten, te drinken en om negatieve /geblokkeerde emoties zoveel mogelijk op te ruimen / deleten. Delete af en toe uw negatieve emoties, dit houdt niet in dat u een negatief persoon bent. Emoties horen bij de mens en wij hebben emoties nodig om te overleven. Negatieve of positieve emoties kunt u bijvoorbeeld ontladen door:
• Zingen
• Dansen
• Sporten
• Toneelspelen
• Yoga / Mediteren
• Vissen
• Schilderen
Door één van deze bovenstaande activiteiten te doen krijgt u ook nog meer zelfvertrouwen.
Naar boven


Dieet
Het is weer najaar en voor veel mensen is het dé periode om wat kilo's kwijt te raken. De meeste mensen doen dit via het volgen van een dieet. Ik raad u aan om minimaal 7 jaar uw dieet te volgen om resultaat te krijgen omdat een vetcel een geheugen heeft van minimaal 7 jaar! Mijn advies is dan ook: ga niet diëten maar ga bewust leven, hierdoor gaat u automatisch minder en bewuster eten. Bijvoorbeeld een kleine tip om eenvoudig af te vallen is: Ga op tijd naar bed. Tijdens het slapen verliest u aanzienlijk veel calorieën. Bijvoorbeeld; iemand van 80 kilo verliest na 8 uur te hebben geslapen maar liefst 614 calorieën. Door goed te slapen wordt je lichaam ontspannen en kan je energiehuishouding ook nog eens goed haar werk verrichten. Wist u dat topsporters minimaal 10 uur slapen per dag? En daarbij rusten ze nog regelmatig
Naar boven


Koolhydraten
Het meest besproken onderwerp ten aanzien van voeding, zijn koolhydraten. Hebben we nu wel of niet koolhydraten nodig? De prehistorie - toen de oermens nog met zijn / haar knots rondslingerend over de aardbol struinde - leert ons dat we géén koolhydraten nodig hebben. Ons darmstelsel is nog steeds hetzelfde als destijds maar de tijd waar wij nu in leven is totaal anders. We hebben o.a. te maken met veel prestatie leveren in een korte tijd. We eten vluchtig waardoor we niet goed kauwen, hierdoor worden de voedingsstoffen niet goed opgenomen. We zitten het grootste deel van de dag binnen, we bewegen steeds minder enz. Met andere woorden: met de levensstijl van nu hebben we wel koolhydraten nodig maar niet veel (behalve als je aan duursport trainingen doet). Probeer de meeste koolhydraten in de ochtend te eten en 's middags en 's avonds minimaal.

Wist u trouwens dat depressies het meest voor komen bij vrouwen? Uit onderzoek is gebleken dat depressieve vrouwen allemaal te weinig vitamine B binnen kregen en deze zitten grotendeels in koolhydraten. Goede koolhydraten zijn:
• Tarwekiemen
• Spelt
• Haver
• Rogge
• Boekweit
• Linzen / Peulvruchten
• Zilvervliesrijst (de echte)
En natuurlijk horen de granen uit volkoren producten te bestaan. Dus als u burnoutgevoelig bent, eet dan voeding waarin veel vitamine B zit. Wilt u toch koolhydraatvrij eten en gezond van lichaam en geest blijven, eet dan 8 X per dag kleine hoeveelheden. Het liefst biologisch en wild gevangen vlees / vis. Mijd zoveel mogelijk prikkels en stress. Ga regelmatig de natuur in en ''stoei'' fysiek in de natuur. Doe aardse en basic ''dingen''. Sta op als het licht wordt buiten en ga slapen als het weer donker is buiten. Ga eens af en toe een nachtje buiten slapen. Leef dicht bij uzelf en u zult de weer uw eigen oerkracht herkennen. Bent u geïnteresseerd in ''back tot the basic'', Google dan eens naar het Paleo Principe.
Naar boven


Integreren
Voor veel mensen is sporten een hobby of bijzaak. Het menselijk lichaam is echter gemaakt voor lopen, rennen, kracht uitoefenen, zitten en liggen. Momenteel wordt ons lichaam bijna alleen nog gebruikt om te zitten en te liggen. Door dit eenzijdig gebruik, is er grote kans op fysieke en psychische klachten. Behandel uw lichaam waar het voor gebouwd is. Ga af en toe eens joggen en volg eens een bokstraining. Of ga eens lekker met iemand flink sparren en houd het wel op sportief sparren. Dit is goed voor het lichaam maar ook voor de geest. Ook voor kinderen / jeugd. Onze geest bestaat uit diverse emoties en alle emoties moeten af en toe aan hun trekken komen. Met bijvoorbeeld een partijtje sparren kunt u uw woede-energie eens lekker laten doorstromen oftewel ''deleten''. Mocht u nog geen actie hebben ondernomen? Plan nu in uw agenda twee keer in de week 1 uur trainen die per training minimaal uit 20 minuten cardio (minimaal hartslag van 140) en 15 minuten krachttraining bestaat. Deze trainmomenten van 2x per week worden uw eigen sportmomenten en daar komt niemand tussen. Sporten is geen bijzaak, sporten is een noodzaak.
Naar boven


Welzijnsvragen
Heeft u nog verdere welzijnsvragen? Neem dan gerust contact op met mij.